Pædagogik og værdier i Børnekompasset

Værdigrundlag

Vi ser Børnekompasset som et fællesskab med fokus på det unikke i det enkelte menneske.

Børnekompassets pædagogiske principper og værdier bygges på nærvær, engagement, høj faglighed og livsglæde. 
Vores daglige pædagogik bærer præg af, at vi ser leg og læring som uadskillelige, og at vi skaber gode læringsmiljøer, hvor det enkelte barns udvikling sker i samspil med både børn og voksne i en tryg og genkendelig ramme.

Med udgangspunkt i ovenstående, arbejder vi med vores kerneopgave ud fra dagtilbudsloven. Børnekompasset” skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.  Dannelsesbegrebet kobles sammen med børneperspektivet, idet det defineres som en læreproces, hvor barnet som aktiv deltager, forankrer værdier og viden i egen personlighed, for at kunne orientere sig i en global verden, som et hensynsfuldt, kritisk og demokratisk menneske”. 

Vores mål er at bevare en institution med trivsel og udvikling, hvor vi alle er glade for at komme hver dag.                                         

Som gruppe er vi stærkere end summen af de enkelte – dette er den bærende kraft i vores samarbejde. 

Pædagogik 

I Børnekompasset ser vi legen som den bærende kraft. Det er gennem legen at børnene udvikler venskaber og gør sig selvstændige erfaringer. Leg og læring finder sted hele dagen, både i planlagte aktiviteter, hverdagsrutiner og i børnenes spontane leg. Både i vuggestuen og i børnehaven skaber vi læringsmiljøer der vækker børnenes nysgerrighed, lyst til at undersøge og bruge deres fantasi. Vi giver børnene mulighed for at møde udfordringer, hvor de i høj grad kan udfordre deres egne grænser. Alt dette sker med børneperspektivet for øje og vi er meget opmærksomme på at følge børnenes ideer og initiativer i vores pædagogiske hverdag. 

For at ruste børnene til at blive selvstændige og handlekraftige og turde møde verdenen, arbejder vi meget med deres rubusthedskompetencer og selvhjulpenhed, så de opnår en følelse af at mestre eget liv. Vi tilstræber at være tydelige i vores kommunikation og være synlige rollemodeller.  

Både børn og voksne i Børnekompasset elsker at tage på ture ud af huset. Vi bruger ofte vores bus til ture længere væk, og ellers bruger vi meget vores dejlige nærområde med forskellig natur. 

Vi bruger legepladsen aktivt i begge huse og børnene er meget ude. Uderummet er et fantastisk miljø til at styrke børns motorik og bevægelsesglæde.  

Helt fra børnene starter i vuggestue, har vi stor opmærksomhed på deres motoriske udvikling, da det er her hele fundamentet for videre udvikling sker. 

Børns bevægelsesglæde

I følge hjerneforsker Keld Fredens er bevægelse og handling så fundamental for børn, at man kan sige, at børn tænker med kroppen. Derfor har vi i børnekompasset særligt fokus på bevægelse og glæden herved.  

…Børn bevæger sig med glæde spontant og all aktiv bevægelse styrker både deres motoriske og kognitive udvikling, såvel som sociale og følelsesmæssige kompetencer. De bruger deres krop og bevægelser til at udforske omgivelserne med, til at lære noget om afstande og højder, samt til at skabe kontakt med andre. Gennem bevægelse lærer de også deres krop og kende…. – “Sundhedsstyrelsen” 

I Børnekompasset lægger vi stor vægt på at skabe læringsmiljøer, der giver børnene rig mulighed for at bruge kroppen og derigennem få mange forskellige kropslige erfaringer. Vi gør vores læringsmiljøer indbydende og tilpasser dem, så der er noget for alle børn. Det er vigtigt at rammerne er dynamiske og foranderlige, så børnene med deres kreativitet og fantasi, selv kan skabe udfordrende legemiljøer, med mulighed for at afprøve “hvad kan min krop”. Det er vigtigt at vi motiverer børnene til at bruge deres færdigheder gennem dagen. 

I Børnekompasset har vi en filosofi, om at børn profiterer af at blive pakket ud og ikke ind. Med det mener vi, at børn har brug for at øve sig i at være grænsesøgende rent motorisk og komme derud hvor det giver sug i maven og ikke helt have kontrol over situationen. Vi støtter og opmuntrer vores børn til at turde og til at udfordre frem for at sætte begrænsninger.  

Vores ude legepladser indbyder til masser af bevægelse og vi bruger gerne vores nærmiljø for yderligere oplevelser. 

Vi oplever flere og flere børn der er udfordret motorisk og det hæmmer dem på forskellige måder. Alle børn har brug for et godt motorisk fundament for at kunne udvikle sig optimalt og dermed have de bedste forudsætninger for læring og deltagelse i sociale fællesskaber. For at dygtiggøre os på området, har vi i Børnekompasset valgt at uddanne 2 motorikvejledere.  

De står altid til rådighed for sparring både for personale og forældre. 

 

 

Børn i udsatte positioner

Esbjerg kommune har i efteråret 2024 besluttet at nedlægge det oprindelige ressourcepædagogteam. Det betyder at tildelingen til børn i udsatte positioner er lagt ud i de enkelte institutioner, dette gælder også de selvejende institutioner. 

Vi skal derfor, ud fra de midler vi får tildelt, selv løse de opgaver, der før blev varetaget af ressourcepædagogerne. Der er stadigvæk mulighed for at kontakte PPR, som er en enhed der består af forskellige samarbejdspartnere f.eks. Psykologer, fysioterapeuter, tale- hørekonsulenter og pædagogiske rådgivere. Vi kan bruge dem til sparring i hverdagen eller til en konkret indsats. 

I Børnekompasset har vi en anerkendende og inkluderende tilgang til børnene. Vi møder alle børn med positive forventninger og har fokus på det enkelte barns ressourcer fremfor dets udfordringer. 

I dagligdagen arbejder vi både med store og små børnefællesskaber. Nogle gange giver det mening at arbejde med det udsatte barn i en mindre gruppesammenhæng, hvor der er mulighed for at lave en mere målrettet indsats.  

Hvis vi oplever et barn i mistrivsel eller med udfordringer, vil vi altid kontakte forældrene først og have en løbende dialog omkring barnets udvikling. En gang årligt screener vi alle børns trivsel. Vi bruger hjernen og hjertet som vores daglige arbejdsredskab. 

 Vi er altid åben for dialog hvis i har en bekymring. 

 

Årstema 2024

Vi er underlagt at arbejde ud fra Dagtilbudsloven og Esbjerg kommunes børne – og unge politik.

Et link til den styrkede pædagogiske læreplan rammer og indhold

Vores arbejdsredskaber og dokumentation ligger i vores interne system Hjernen og Hjertet. Kontakt os, hvis I har interesse i at se evalueringer og udviklingsplaner for vores årstemaer.

Årstema 2025 

 Børnefællesskaber er vores overordnede fokus i 2025 

 Vi har 3 perioder på et år hvor vi arbejder med læreplanstemaerne. 

 Jan, feb, marts – Kultur æstetik og fællesskaber & Alsidig personlig udvikling 

 April, maj, juni – Krop, sanser og bevægelse & Natur udeliv og science 

 Sep, okt, nov – Kommunikation og sprog & social udvikling 

Skriv dit barn op til pasning